03 augusti, 2007

Inte heller den här uppdateringen bjuder på en traditionell mix. Istället kommer ännu en lager-på-lager-variant av ett album. Albumet ifråga är Dinosaur Jr-bootlegen Out There, som (bland annat) innehåller bandets konsert på Vattenfestivalen i Stockholm 1997, vilken om jag minns rätt också sändes av P3 Live. Det är en fantastisk inspelning, där alla instrument (inte bara gitarren) låter väldigt bra hela tiden (även om gitarren låter mest).

Jag undrade hur det skulle låta om man klippte ut alla de sekvenser där bandet bara står och vräker ut enorma, intensiva musikmassor, lägga dem på rad i ett par lika långa ljudfiler, och därefter spela upp dessa lika långa ljudfiler samtidigt. Min förhoppning var att det skulle låta väldigt maffigt.

Efter att ganska länge ha undrat hur det skulle låta, klippte jag ut alla de sekvenser där bandet bara står och vräker ut enorma, intensiva musikmassor, lade dem på rad i ett par lika långa ljudfiler, och spelade därefter upp dessa lika långa ljudfiler samtidigt.

.mp3-formatet och min konsekventa oförmåga att få till välanpassad volym gör att slutresultatet inte är fullt så maffigt som man kunde ha hoppats på. Däremot tycker jag att bandet lyckas hålla "ett jävla liv", och det är ju ganska trevligt.

Det här sättet att göra musik på - att fråga sig hur det här och det här förfarandet kan tänkas låta, och därefter undersöka det - har kanske mer att göra med forskning än med traditionellt komponerande, men i min värld är inte en sådan metod med nödvändighet mindre lyssningsvärd än någon annan. Jag kan faktiskt tänka mig att kvoten mellan "fantastiskt" och "värdelöst" ser ungefär likadan ut oavsett hur den musik man recenserar har tillverkats.

Oavsett vad man har för inställning i den frågan finns filen här.